Een te mooie krantenkop om te laten liggen. Prosecco tekort? Middenklasse 'de pineut' ???
Ik vertrouw die tekorten van Prosecco niet helemaal, ik vind dat er een luchtje aan zit, want het is nou niet een wijnsoort die op schaarste wordt gekocht. Het is mijns inziens inwisselbaar met andere bubbles, zonder meteen te beweren dat Prosecco niet iets eigens heeft.
De schaarste in diverse goederen, als belegger spreekt men over 'assets', spreekt me bijzonder aan. En ook waardoor die schaarste ontstaat. Met de huidige lage rente ziet men steeds meer 'asset inflation', ofwel stijgende prijzen voor specifieke goederen. Voorbeelden van stijgende prijzen zie je bij vintage watches, vintage cars, kunst, en wijn. Terwijl de gewone inflatie, de inflatie op voedsel, energie, wonen, belasting, loon, etc... nog laag is.
Het Prosecco verhaal kreeg zijn vervolg in het blad Forbes op 28 mei jl. met "The Prosecco Panic: A Case of Market Manipulation".
De schrijfster heeft een leuke cynische opening: If you thought the Greek crisis was the biggest disaster facing the world <..> – think again. Something really dreadful is about to hit. "There is going to be a global shortage of Prosecco". Dat zei een export manager van een Prosecco merk.
Nu is het zo dat de verkoop van Prosecco de laatste jaren in de lift zit, zodanig dat Champagne producenten zich een beetje zorgen maken. Een beetje, want de verkopen van Champagne stijgen ook. Alleen, gemiddeld tegen lagere prijzen dan voorheen. Vooral door het stunten van supermarkten, in Engeland schijnt een fles poepel al onder de GBP 10,= te zijn gekomen. Schrijfster, mevrouw Frances Coppola zegt in Forbes terecht dat goedkope champagne eigenlijk een paradox is. Champagne is een luxe goed en als zodanig valt het onder de theorie van Veblen, de consument koopt meer als de prijs stijgt. Het bezit van dergelijke goederen is statusverhogend. Juist als de prijs zakt gaat de animo omlaag. Ik heb me op de Albert Cuyp daarom wel eens verbaasd over goedkope parfums. Het rook naar Cartier maar werd tegen veel lagere prijs gemaakt door Bic, van de surfplanken en de pennetjes. Dat ga je je partner toch niet geven voor moeder- of vaderdag? Een geurtje met het logo van een wegwerp pen?
Maar nu het 'piece de resistance'. De vraag naar top kwaliteit Champagne is hoog. De topmerken zijn niet uitgedaagd door Prosecco, Cava, etc.. Het betreft de massa Champagne die last heeft van zijn Italiaanse neven. Eigenlijk zou het best goed zijn als door deze prijsconcurrentie de Champagne boer gaat kiezen: wil ik marktleider worden in goedkope bubbles, of schuif ik op in kwaliteit en verhoog ik de prijs weer? Echter, deze boeren uit Reims proberen het beste van twee te verenigen, en geef ze eens ongelijk. Hoe goed Prosecco ook smaakt, op de bubbles uit Frankrijk staat nog steeds het merk Champagne. Goedkope Champagne is duurder dan goede Prosecco. Ondanks de sterk toenemende vraag van de laatste gaat de consument voor Prosecco niet meer betalen dan voor een B-merk Champagne. En daarom staat de 'global prosecco shortage' tussen aanhalingstekens. Het is een marketing truc, de geruchten moeten de consument aanzetten tot hamsteren en de Prosecco richting een status verhogend prijsniveau tillen. Maar daar trapt de middenklasse toch niet in? In Nederland zijn we toch te nuchter voor die praktijken? Opgeklopte lucht!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten