Gisteravond vond er ter gelegenheid van de opening van de Credion vestiging in Amsterdam een interessant netwerk seminar van Meeuwsen ten Hoopen accountants en adviseurs plaats met de titel "Een nieuwe kijk op financieren".
De genodigden kregen een buitengewoon goede presentatie van een sterke 'line-up' van specialisten op dit gebied. Het begon al met Symbid, een jaloersmakend briljant idee van crowd funding. Waarom bedenk je dat zelf nu niet. Welnu, de truc is het om het uit te voeren, ondernemer in hart en nieren te zijn, overigens de rode draad bij alle 4 sprekers.
Oprichter Robin Slakhorst presenteerde Symbid, het beursgenoteerd online financieringsplatform dat particuliere investeerders, MKB-ondernemers en start-ups bij elkaar brengt. Ondernemingen kunnen online hun onderneming en bedrijfsplan pitchen voor investeerders, en investeerders krijgen de kans om te investeren in (gemiddeld) rendabele en grensverleggende ideeën. Symbid brengt hiermee alle partijen voor een succesvolle financiering bij elkaar op één platform. Symbid wordt wereldwijd gezien als voorloper in onlinefinanciering. En wordt door sommige al de Spotify van de financiering genoemd. Tel uit je winst!
De Schot Keith Wallace kreeg van dagvoorzitter Erik-Jan Hennis RA RV de kans om De Investeerders Club te presenteren. Vooral de do's en don'ts voor de geldnemer en de tips van de investeerder of 'angel' spreken mij aan. Het is een club die i.t.t. Symbid (vanaf 20 euro) vanaf een bedrag van 50K (tussen 50K en ongeveer 3 ton) in actie komt. Waar Symbid met een paar dagen soms al een kwart miljoen weet te genereren, gaat het bij de informal investors club van Wallace wat langer duren, maar uiteraard na gedegen onderzoek en afgewogen oordeel. En als je geen lucht verkoopt kun je als geldnemer dat oordeel wel positief beïnvloeden, uiteraard.
Het credo is Plan, Prepare, Pay and Pitch. De eerste twee spreken voor zich waarbij een investeerder let op 'working prototypes', letters of intent van klanten en op de bereidheid en aanwezigheid van eerste goede klanten. De club gaat niet over dromen, maar over echte kansen. Je moet niet met een 40 pagina's tellend businessplan zwaaien maar laten zien dat je al in staat bent tot enig momentum. Breng dat in een pakkende pitch. 'Seduce!', roept Wallace. En zorg dat je zelf (of friends, fools & family) met een beetje eigen geld alvast de noodzakelijke betalingen kan doen (Pay). Mocht jezelf een investeerder zijn dan is de beste tip van de avond om de betere helft van de startende ondernemer te ontmoeten. Indien de ondenemer in gemeenschap van goederen is getrouwd kun je thuis 't commitment peilen. En 'get drunk', de eye opener van Keith Wallace, na een paar glazen verdwijnt de facade en zie je doorgaans de echte persoon achter de aanvraag. Blijk je echt de Archie Gemmill, of zak je door het ijs als Eddie the Eagle..
Thijs Gitmans is een ervaren venture capitalist en bracht op leuke en inzichtelijke wijze de zaken waar een VC oplet bij een potentiele kapitaalinjectie. Ook weer 4 hoofdpunten:
Team (met twee uitroeptekens!!), Tractie (!), Product, en Voorwaarden. Thijs zoekt in een team vooral de ervaring, de balans (heel belangrijk), het vermogen tot executie (i.t.t. tot het schrijven nota's zeg maar), de kunst van de aannemen van goed personeel en compagnons (balans!) en het hebben van een goed netwerk. Uiteraard moet er ook enig talent tot fundraising zijn en blijven.
Tractie vond ik ook een prachtige term. Netals bij Wallace (die met zijn club al in een eerdere fase in stapt, met angel investors) eist een venture capitalist al enige omzet en actieve gebruikers van het product of de dienst. De te schatten waarde van de klant (Customer Life Time Value) moet in deze fase al hoger kunnen zijn dan de Customer Acquisition Costs. En het product?
- Los je een probleem op?
- Betalen klanten daar voor?
- Liever kwaliteit boven uniciteit. Ofwel, liever een verbetering van iets dat al bestaat dan een noviteit waar niemand (nog) op zit te wachten.
De voorwaarden gaan meer over de hoogte van de kapitaalbehoefte van de geldvrager. Die wordt nogal eens overschat. En over de aanwending. Waar wordt het voor gebruikt? Voorts is het belangrijk een 'funding roadmap' te hebben en de juiste en gewenste zeggenschapsverhoudingen in de gaten te houden, ook in relatie tot huidige aandeelhouders. Last but not least is uiteraard de waardering van belang. Wees wel reëel dat dit een subjectieve en onzekere excercitie is. De onderhandeling moet leiden tot een bevredigende uitgangspositie voor VC en ondernemer.
Gitmans gaf tot slot belangrijke ervaringen mee. Het blijkt dat startups vaak maar matig zijn geïnformeerd. Zoek daarom eerst goede adviseurs. En weet dat geldschieters 'in lines' investeren en niet 'in dots'. Ofwel, bouw een relatie op met je 'angel' of vc. Zorg absoluut voor momentum in je bedrijf en manage het proces. Dat is onderdeel van de toegevoegde waarde die investeerders zoeken voordat ze gaan overmaken. Korte Pitches! Geen uitgeschreven memorandums! (de vuistregel '10 slides, 20 minuten, lettertype 30' is wel illustratief denk ik). Het team is cruciaal!
Last but certainly not least was de praktijk case van Flinders door ras- en serie ondernemer Geert-Jan Smits. Ik zou allen zeggen, google Flinders en zie zijn doorbraak in het online topdesign meubelen verkopen. Hij doet dat met een mooie website en up-to-date app, waarop je merken als Vitra en MDF voorbij ziet komen, tegen inderdaad lagere prijzen dan de offline meubelboulevards. Geert-Jan presenteerde een mooie combinatie van clicks & bricks. Flinders is online, maar je kunt de waren zien en voelen in de winkel in Zaandam en heeft met Flinders horeca (o.a. in Groningen en Amsterdam) een interessante ervaring voor potentiele kopers.
Het verhaal van Smits ging voornamelijk over de variatie aan financiering die hij allemaal heeft gebruikt om het bedrijf in 5 jaar op te bouwen tot waar het nu staat, met positieve Ebitda en straks een netto winst. Dat is waar banken tegenwoordig pas interesse beginnen te tonen. De spreekwoordelijke paraplu bij zonneschijn aanbieden. Maar in het cruciale traject heeft Geert-Jan Smits het moeten hebben van zijn eigen banksaldo en voorts van crowdfunding. Google de mooie ervaring van Symbid achtige crowdfunding maar eens. Hij haalde tonnen op voor zijn cafe's, hetgeen tevens aandacht en sympathie, dus klandizie levert voor zijn horeca en voor de verkoop van zijn scherp geprijsde meubelen. Smits zit nu in de fase van venture capitalists. Het vinden van de juiste VC, in zijn geval Peak Capital, was een tijdrovende klus, maar wel van het hoogste belang omdat je naast geld ook belang moet hechten aan goed advies en kanalisering van goede adviezen.
Het stuk schreeuwt om een paar conclusies en aanbevelingen voor de traditionele kredietverstrekker, de bank. Maar wat is er te zeggen? De kredietcrisis heeft het kredietlandschap veranderd, vooral omdat banken het zelf 'hebben laten liggen'. Er is veel goeds bijgekomen, zoals crowdfunding. Banken zijn nu 1 van de verstrekkers van geld, in plaats van monopolist. Dat zou moeten leiden tot een opwaardering van kwaliteit om de concurrentie aan te kunnen. Dat moet kunnen, met de eeuwenoude ervaring in kredietanalyse. Nu het gecalculeerd risiconemen nog, de durf. Ofwel het ondernemerschap.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten