zondag 14 januari 2024

Strippenkaart

Ik ben per trein naar Spittal en lees een verhalen- en columns boekje van Remco Campert. Deze stukjes verschenen in de Volkskrant, Humo en Rails, van het Nederlandse spoor. Ik stuit op Correspondentie 3. Of de heer Campert de toerist wil uitleggen hoe de strippenkaart werkt. Dus, hoe dat zit met die zones en zo. En waarom ze als ze twee zones rijden de derde moeten laten afstempelen. Als ze het niet begrijpen zegt u gewoon dat het nu eenmaal zo is. 

De dag ervoor heb ik met horten en stoten mijn (in 2022 zelf betaalde!) Essent cadeautjes opgemaakt door 2 films van Videoland te loeren. Het betreft de films Golda (actueel!) en Oppenheimer (hopelijk niet actueel).

Oppenheimer werd vreselijk gekweld door zijn eigen product, de eerste atoombom. Niet alleen had hij het zelf heel moeilijk met zijn uitvinding die honderdduizenden het leven kostte, hij werd ook gegrilld door de Amerikaanse autoriteiten. Door een soort tribunaal verloor hij zijn ‘licence to kill’, zijn permissie om verder onderzoek te leiden. Later werd hij overigens enigzins gerehabiliteerd.

Hoe zit dat met de uitvinder van het systeem van de strippenkaart? Wat dacht hij toen hij die x zones plus 1 presenteerde? Zat hij aan de geestverruimende materie?

Zou hij zijn straf hebben uitgezeten? Heeft hij zijn roze strippenkaart kunnen gebruiken?

Inmiddels is hij ook vast gerehabiliteerd nu we gewoon met een bankpasje kunnen reizen.

Ik ben met de trein om de CO2 uitstoot te beperken. De route zou anders met de auto zijn (alleen) of met een vlucht (halfleeg). 

Stel, we zijn 10 jaar verder. Hebben we qua fossiele afbouw dan de Oppenheimer route gevolgd of die van de strippenkaart, waar een andere technologie het klimaat redt?

Ik ga nu de naam van de uitvinder van de strippenkaart googlen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten